2017. jan 23.

Mit gondolnak rólam mások?

írta: elsőbenyomás
Mit gondolnak rólam mások?

avagy Hogyan szabaduljunk meg megfelelési kényszerünktől?

Sokszor az van ránk a legbénítóbb hatással, hogy megijedünk attól, milyen véleménnyel vannak rólunk a többiek. Ezért olyan irányba módosítjuk viselkedésünket, ami biztonságosabbnak tűnik: álarcot öltünk, mesterséges mondatok és gesztusok mögé rejtőzünk. Kinek ne lenne ismerős érzés, hogy elharapja mondatát, amikor nem érzi rá a megfelelő fogadtatást. A nehézség ott kezdődik, amikor ez az érzés állandósul, és már szinte minden gondolat vagy viselkedés alkalmassága megkérdőjeleződik: „vajon ezt nem fogják hülyeségnek tartani?”

Minél kevésbé merjük megmutatni magunkat, annál kevesebb elfogadást tapasztalunk meg és annál kevesebb visszajelzést kapunk. Ezek hiányában pedig még inkább csökken önbizalmunk és még kevésbé leszünk motiváltak gondolataink és érzéseink feltárására. A hasonló társas helyzetben megjelenő belső akadályaink ördögi kört formálnak. Hogyan vegyük fel velük a harcot?


sand-289225_1280.jpgBelső igényünk, hogy emlékezetes nyomot hagyjunk a velünk kapcsolatba lépő személyekben. 
Ehhez fontos, hogy formálni tudjuk negatív automatikus gondolatainkat

  1. Azonosítsuk be negatív automatikus gondolatainkat (NAG), amelyek ellehetetlenítik, hogy megfelelő érzelmi állapotban tudjunk jelen lenni és reagálni. Ezeket jegyezzük fel magunknak, azzal együtt, milyen intenzitással éltük át őket. Pl. „Biztosan unalmasnak fognak tartani.” „Nem tudok eleget ahhoz, hogy véleményt nyilvánítsak.” „Hibázni fogok.”
  2. Tudatosítsuk, hogy milyen érzéseket váltanak ki belőlünk saját NAG-jaink. Ilyen lehet a szomorúság, a félelem, a csalódottság, a frusztráció, a bűntudat és egyéb fájdalmas érzések.
  3. Keressünk olyan gondolatokat az eredeti NAG-jaink helyére, amelyek jobban illeszkednek a valósághoz. A „Biztosan unalmasnak fognak tartani” helyett fogalmazhatunk így: „Engem is érdekel egy új ember a társaságban, én is foglalkoztathatom a többieket.” vagy „Az én véleményem is egy új szempontot adhat hozzá a témához.” Mondjuk ki néhányszor hangosan a hozzánk legközelebb álló mondatot, és figyeljük meg, milyen érzések keletkeznek bennünk.
  4. Amennyiben pozitívabb érzések keletkeznek bennünk a valósághoz hangolt gondolataink kapcsán, kezdjünk velük kísérletezni a gyakorlatban. Azokban a helyzetekben, amikor megjelenik az eredeti negatív automatikus gondolat, tudatosan ismételjük el párszor a kiválasztott új gondolatot. Amennyiben nem enyhülnek a negatív érzések, válasszunk másik reálisabb mondatot, finomhangoljuk a megfelelő gondolatot.
  5. Gyakoroljuk minden nap az új gondolat kimondását, hogy az ahhoz társuló pozitív érzések is megjelenjenek. Ahhoz, hogy tartós változást érhessünk el, kezeljük tudatosan a NAG-okat aktiváló szituációkat és osszuk meg megéléseinket a számunkra fontos személyekkel.

A negatív automatikus gondolatainkkal való megküzdés jó kezdete lehet annak, hogy felvegyük a harcot önmagunk hiteles megmutatásáért, az első benyomás pozitív kialakításáért. A későbbiekben további hasznos tippeket olvashattok, amelyek segíthetnek a gördülékeny társas kommunikációban.

 

K.O.

Szólj hozzá

NAG erősvagyok pozitív érzések